torstai 4. helmikuuta 2016

Viisurien poisto, ihanaa eikös joo? :D

Mulla oli eilen viisaudenhampaiden poisto- keikka. Mä olin muiden ihmisten kertoman perusteella tyydyttäytyny siihen et tulis oleen ihan piis of keik mut kuinkas kävikään..

Eli tosiaan jos nyt lyhykäisesti selitän (itsellenikin, niin voin sit ihania muistoja lukee joskus :D) , mitä siellä tehtiin. Niin ja tässä vaiheessa kannattaa skipata teksti jos pelottaa. :D

Eli eka istuttiin tuoliin, lekuri katto nopsaan hampaat ja sano et röntgenkuvienki perusteella täytyis olla ihan nopee homma. Noo sit ne anto mulle purskuteltavaks desinfioivaa suuvettä. Sitä purskuttelin semmosen minuutin ja sit se sylkästiin pois. Ja sitten kaaduttiin taas tuoliin ja ihmettelin ääneen et miks mä en saa suojalaseja sen valon takia niin ne ilmotti et en mä tarvi semmosia kun mun silmien päälle tulee kangassermi et ainoostaan nenä ja suu jää näkyviin. Tää varmaan ihan senkin takia ettei niitä alkuvalmisteluvälineitä pelästy ja mee ihan paniikkiin :D Niissä alkuvalmisteluissa meni jotenki ihan kauheen kauan. Sit ku ne valmistelut oli valmiit ni se lekuri heitti mulle puudutetta suuhun ja toisteli et "tää ei tuu sattuun, sä tunnet kyl et jotain siel suussa tehää mut ei tää satu". Eikä tuota puudutusta yleensä oo tarvinu kellekkään lisätä et kerta on riittänyt. Puudutuksen annettiin onneks tehota monta minuuttia ja sit se lekuri vielä tarkisti et alan oleen puutunut. Mun huuletki meni ihan köpperöiseks rusinaks :D Noo sit se alotti vasemman puolen hampaan poiston (vasen siis jos itse ajattelen sen, lääkärille oikea :D). Se selitti tosi tarkasti kaikki vaiheet et mitä se tekee ni ei semmosta pelottavaa fiilistä tullu missään kohti operaatioo. Se selitti et koska se siirtää hampaan limakalvoa pois tieltä, poistaa kruunua hampaasta, koska katkoo juuria hampaasta eli poraa yms. Loppujen lopuks tää vasen puoli lähtikin sutjakkaasti irti, vaikka piti se silti porata moneen osaan, myös ne juuret oli ties kuinka monessa osassa. Jossain kohti tuntu vähän semmosta ikävää painetta ku se kahnutti sitä hammasta. Se oli vääntynyt/hankas jotenki toista hammasta ni se vaikeutti sitä leikkausta. Mut yllättävän nopsaan se hammas sit lähti irti. Oikee puoli oli sit aivan syvältä...! Se puudutus minkä se lekuri laitto niin eka eikä toinenkaan kerta tehonnut vaan ihan selkeesti tunsin mitä siellä tehään. Myöskään poran ääni ei auttanut tähän. Siinä vaiheessa kun aloin sätkimään ja puristin tuolia kovaa ja hikoilin ja tuli melkeen itku niin lekuri kysy et onko mulla hätä ja sanoin et sattuu ihan tosi paljon niin se löi lisää puudutetta ja sano että tää on kyllä harvinaista et miten mä edelleen saan noin voimakkaita tuntemuksia. Asiaa selitti ehkä se et siinä puolella sattuu just oleen kaikenlaisia kivoja hermoja niin aina kun lekuri paino hammasta alaspäin tai kaivo sitä niin tuli aika hyvät sätkinnät ja jalan kopautukset yhteen :D Mut tää sama asia tuli esille viimeks ku multa vaan paikattiin hammas samalta puolelta niin osu kans kivasti koko ajan sinne hermoihin. No anyway, tää hammas oli vielä vaikeempi ku toinen ja se oli vielä ikävämmin kääntynyt ja juurtunut. Et se lekurikin ihmetteli et kuinka tää nyt voi olla näin vaikeaa :D Se pisti sen sit varmaan johki viiteen osaan, kruunun sekä juuret. Ja lopuks se joutu viel heilutteleen sitä ikävästi joka jurnutti taas sinne hermoihin. Mut sit se viimein lähti. Huh! Nii ja poistojen jälkeenhän ne sit viel tikkas ne poistokohdat kii ja tunki pumpulit mun suuhun. Ja sit vielä hoito-ohjeet tuli. Kysy et onko mulla särkylääkkeitä ja käski hakeen suuvettä apteekista. Mut ei tosiaan ollu mikään piis of keik mun osalta. Mut ehkä muilla menee helpommin :D Ja nää oli siis alaviisurit. Ylhäältä mulla ei kuulemma oo ees puhjennu et niille ei tarvi tehä mitään. Mut olipa reissu! :D Siinä et ekan kerran istuin siihe tuoliin ja sit nousin pois meni kuitenki tunti. Et ei ollu mikää vartin homma. Mä olin vielä bussissakin ne pumpulitupot suussa, ahaha. Himaan tullessa syljeksin sit verta mut sen jälkeen ei o verta enää näkyny. :) Onneks!

Eilinen ja tää päivä menny ihan nestemäisellä ruokavaliolla. Kävin puntarilla aamulla niin melkeen kilo oli lähtenyt edellisestä painosta :D Mut otetaan tää nyt semmosen mehupaaston kannalta. Kauaa en vois tämmösellä ruokavaliolla olla, en tosiaan. Mut kiinteetä en viel pysty tai halua syödä. Särkyjä ei juurikaan oo ollut, kun oon syöny ihan kuurina buranaa ja panacodia. Onneks mulla oli niitä himassa polvileikkauksen jäljiltä. Parempi ehkäistä se kipu ennenku se ees alkaa, kun se lekuri varotteli et sen verran siel suussa touhuttiin et särkylääkkeitä saa ja täytyy napsia. Näin oon siis tehnyt. Yönkin nukuin aika huonosti ja nyt väsyttää. Mut hengissä siitäkin selvittiin!:D Ja halusin kirjottaa tän kokemuksen tänne teille lukijoille.

Huomenna mulla on luomenpoisto kyljestä et ihan riittävästi taas kertynyt näitä terveyteen liittyviä menoja tälle viikolle. :D

Mä oon koittanu kaupitella mun vanhaa sykemittaria eteenpäin. Siinä on mulle liian vähän ominaisuuksia. Ainoostaan vaan syke- ja kalorienlasku. Ja tuohan on siis Polarin FT4. Haluaisin ehdottomasti m400 tai a300 mallin omaksi. Ehkä vielä jossain vaiheessa kehtaan hankkia, kun saa ansiotuloja vähän paremmalle pohjalle. Saikkurahoilla ei paljoa tommosia hankita. :)

Onko muiden viisurien poistot ollu näin hankalia? :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit on kivoja! Ilahduta siis päivääni. :)
Kommentit käy ensin läpi minun hyväksynnän.
Asiattomat kommentit menee suoraan roskakoppaan.